Renkaiden kulumista kannattaa tarkkailla, koska epätasainen kuluminen heikentää turvallisuutta ja voi aiheuttaa ylimääräisiä kustannuksia. Nokian Renkaat selvitti, miten iso ero auton etu- ja takarenkaiden kulumisnopeudessa voi olla.
Talvirenkaissa auton vetorenkaat saattavat kulua jopa neljä kertaa nopeammin kuin vapaasti pyörivät renkaat, selviää Nokian Renkaiden tekemistä kenttätesteistä. Tämän vuoksi on tärkeää vaihtaa renkaiden paikkaa jopa kesken ajokauden.
– Etu-ja takarenkaiden välille käytössä syntyvän suuren kulumiseron takia renkaita tulee kierrättää auton alla. Jos renkaiden pitotasoissa on huomattava ero auton etu- ja takapään välillä, ajoturvallisuus heikkenee. Renkaiden paikkaa vaihtamalla voi myös säästää rahaa, kun samalla rengassarjalla voi ajaa pidempään, sanoo Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.
Nokian Renkaiden testit osoittivat, että jos alla on pohjoismaiset kitkarenkaat, etuvetoisen auton eturenkaat kuluvat jopa neljä kertaa nopeammin kuin takarenkaat. Kesärenkailla ajaessa eturenkaat kuluvat noin tuplasti takarenkaita nopeammin.
Nastarenkaissa nastat hieman suojaavat rengasta kulumiselta, mutta etu- ja takarenkaisiin syntyy käytössä erilainen nastaulkonema. Ajokilometrien myötä nastaulkonema kasvaa vetorenkaissa, kun taas vapaasti pyörivissä nastaulkonema saattaa hieman pienentyä lähtötasosta. Renkaiden paikkoja on siis hyvä vaihtaa kesken kauden myös nastaulkonemien tasaamisen vuoksi.
Aja maltilla ja ennakoi
Rauhallinen ja ennakoiva ajotapa säästää renkaita. Voimakkaita jarrutuksia, kiihdytyksiä ja ohjausliikkeitä kannattaa välttää.
– Tämä ei ole marginaalinen asia. Renkaat rasittuvat normaalia enemmän aggressiivisessa ajossa ja voimakastehoisissa autoissa, mikä saattaa aiheuttaa nastavaurioita nastallisissa renkaissa ja normaalia suurempaa tai epätasaista kulumaa kitkarenkaissa, Matti Morri toteaa.
Kun renkaissa käytetään kuormaan nähden oikeaa ilmanpainetasoa, renkaiden kuluminen hidastuu, vierintävastus pienenee ja ajovakaus paranee. Paine laskee kylmässä, joten talvirenkaisiin kannattaa laittaa 0,2 baaria (20 kPa) suurempi ilmanpaine kuin autonvalmistajan suosituspaine on. Rengaspainesuosituksen näkee esimerkiksi auton ohjekirjasta. Rengaspaineen säätö tulee tehdä kylmillä renkailla eli ennen pitkää ajoa.
Kun autoon vaihtaa talvirenkaat, on hyvä tutkia, paljonko pääurissa on jäljellä kulutuspintaa. Samalla on hyvä tarkistaa, että nastojen määrä auton alle laitettavissa renkaissa ei eroa yli 25 % toisistaan. Nokian Hakkapeliitta -renkaissa on autoilijan avuksi kulumisvaroitin: kun talvirenkaan pinnassa oleva lumihiutalekuvio on katoamassa, on korkea aika lähteä rengasostoksille.
Lisäksi renkaasta on syytä tarkistaa sen kylkeen merkitty valmistusajankohta. Neljän numeron sarja kertoo renkaan iän siten, että kaksi ensimmäistä numeroa kertovat valmistusviikon ja kaksi viimeistä numeroa valmistusvuoden. Käytössä yhtä rengassarjaa tulisi pitää enintään kuusi talvea.
Kunnon renkaat vanhaankin autoon
Renkaan kulumisen vaikutukset voi huomata muun muassa liikkeellelähdössä, jarrutuksessa ja sivuttaispidossa.
– Nykyaikaisissa autoissa ajonvakautusjärjestelmä auttaa kuljettajaa, mutta sekään ei voi kumota fysiikan lakeja. Järjestelmä voi auttaa vain, kun auto saa pitoa renkaan kautta, toteaa Vianorin kuluttajakaupan johtaja Vesa Laitinen.
Moni autoilija ajattelee, että vanhaan autoon tai perheen kakkosautoon kelpaavat lähes mitkä tahansa renkaat. Perusteluna saattaa olla se, että halpaan autoon ei kannata ostaa kalliita renkaita tai että kakkosautolla ajetaan harvakseltaan. Turvallisuusnäkökulmasta katsottuna suositus on päinvastainen.
– Kun autossa ei ole modernia huipputekniikkaa, hyvän renkaan merkitys voi olla jopa suurempi kuin uudessa autossa. Jos auto on kakkos- tai kolmosauto, sillä ehkä ajaa perheen kokemattomin kuljettaja. Hyvä rengas on olennainen osa autoilun turvallisuutta, huomauttaa Laitinen.
– Premium-renkaat ovat järkevä valinta, koska niiden tuotekehityksessä huolehditaan siitä, että rengas on kuluessaankin mahdollisimman turvallinen.
Vinkit renkaiden kulumisen hidastamiseen
- Vaihda välillä etu- ja takarenkaiden paikkaa keskenään. Vaihto kannattaa tehdä viimeistään 10 000 kilometrin ajon jälkeen.
- Vältä voimakkaita jarrutuksia, kiihdytyksiä ja ohjausliikkeitä.
- Varmista oikea ilmanpaine. Lisää autonvalmistajan suositukseen talvella 0,2 baria. Mittaa rengaspaineet aina kylmistä renkaista.
- Älä varastoi renkaita ulkona auringonpaisteessa, vaan rengashotellissa tai muussa pimeässä ja tasalämpöisessä sisätilassa.
- Aja uusilla nastarenkailla ensimmäiset 500 kilometriä rauhallisesti, jotta nastat asettuvat paikoilleen.
- Jos vaihdatat renkaat rengasliikkeessä, saat ammattilaisilta tietoa renkaidesi kunnosta.