Kovat pakkaset rasittavat auton akkua, ja huonokuntoinen akku hyytyy kylmillä keleillä nopeastikin. Monelle hybridin omistajalle voi myös tulla yllätyksenä, että auton käynnistysakku ei monesti lataudu, vaikka auto on kytketty latausasemaan. Auton akusta huolehtimiseen on kuitenkin yksinkertaisia keinoja.
Kylmällä säällä erityisesti auton käynnistäminen, polttoainekäyttöisen lisälämmittimen käyttö sekä esimerkiksi penkkien ja lasien lämmitys vievät tavallista enemmän energiaa, ja auton akku on koetuksella. Elinkaarensa päässä olevan akun toimintakyky voi kadota nopeastikin pakkasen kiristyessä.
Erityistä huomiota akun kuntoon kannattaa kiinnittää, jos tyypilliset ajomatkat jäävät lyhyiksi. Akku ei ehdi latautua lyhyiden ajomatkojen aikana tarpeeksi, minkä seurauksena se lakkaa lopulta toimimasta. Akku voi tyhjetä esimerkiksi talviloman aikana, jos kovalla pakkasella ajaa vain lyhyitä matkoja mökiltä rinteelle ja varsinkin jos samalla käytetään polttoainekäyttöistä lisälämmitintä.
”Kylmällä kelillä ajaisin viikon loman aikana ainakin kerran reilun puolen tunnin ajon, jotta akku pysyy kunnossa. Jos lämpötila on lähellä nollaa, niin silloin ehjällä autolla ja akulla pitäisi pärjätä,” sanoo autonhuollon päällikkö Pekka Alanko rengas- ja autonhuoltoketju Vianorilta.
Akun kunnossapitoon on yksinkertainen nyrkkisääntö
Jos auton akun kunnosta ei ole varmuutta, akku kannattaa tarkastuttaa alan liikkeessä. Akun testaaminen kotioloissa ei anna riittävää tietoa, sillä pelkkä lepojännite ei kerro akun kunnosta paljoakaan. Ammattilaiskäyttöön tarkoitetulla akkutesterillä akun testaaminen on nopeaa ja luotettavaa, ja akun kunnosta saa realistisen kuvan. Vianorilla auton käynnistysakun testaaminen on veloituksetonta.
Akusta pystyy pitämään huolta niin, että se pysyy toimintakunnossa mahdollisimman pitkään. Jotta akku pysyy toimintakykyisenä, se tulee pitää mahdollisimman täyteen ladattuna. Keskeinen akun kuntoon vaikuttava tekijä on pätkäajo.
Jos talvella ajaa vain lyhyitä pätkiä, akku ei ehdi niiden aikana lautautua riittävästi vaan tyhjenee vähitellen. Pakkasella tulisi käynnistyksen jälkeen ajaa noin 20 minuuttia, jotta akku ehtii latautua.
”Jos käytössä on ollut polttoainekäyttöinen lisälämmitin, akun latautumiseksi tarvitaan vielä pidempi ajo. Nyrkkisääntönä voi pitää kaavaa “niin kauan kuin lämmität, niin kauan ajat,” tiivistää Alanko.
Huolehdi hybridin käynnistysakun latauksesta
Hybridiautojen omistajille saattaa tulla yllätyksenä, että hybridien normaali käynnistysakku ei monesti lataudu, vaikka auto on kytketty latausasemaan. Osa hybrideistä lataa tai ylläpitää käynnistysakkua ajoakun latauksen ajan, mutta kun ajoakku saavuttaa täyden varauksen, loppuu usein myös käynnistysakun lataus tai ylläpito.
Joitain hybridejä myös sekä esilämmitetään että lämmitetään sähköajon aikana polttoainekäyttöisellä lämmittimellä, mikä kuluttaa käynnistysakun varausta.
”Näin pakkaskelillä lämmittimen käyttö ja vähäinen käynnistysakun lataus tekevät sen, että vaikka hybridi on ollut latauksessa, ei käynnistysakussa olekaan tarpeeksi virtaa. Tällöin esilämmitys keskeytyy tai ajon aikana polttomoottori käynnistyy käynnistysakun lataamiseksi,” Alanko kertoo.
”Jos mahdollista, kannattaa ladata ajoakkua pienellä virralla, jolloin lataus kestää pidempään ja samalla myös käynnistysakku latautuu. Käynnistysakkua voi myös ladata erikseen omalla laturillaan.”