Liikenneturvallisuutta on helppo parantaa varmistamalla, että auton valot valaisevat mahdollisimman hyvin, ajoneuvo näkyy pimeässä kunnolla ja että valot eivät häikäise vastaantulijoita.
”Jos ajovalopolttimo on päässyt rikkoutumaan, polttimot kannattaa vaihtaa pareittain, sillä toisenkin polttimon käyttöikä tulee todennäköisesti pian täyteen. Myös teho on tällöin samanlainen molemmissa valoissa, mikä on erityisen tärkeää paljon valotehoa antavia polttimoita käytettäessä”, muistuttaa autohuolto- ja rengasketju Vianorin autonhuollon päällikkö Pekka Alanko.
Väärin kiinnitetyillä polttimoilla huono valaistusteho
Nykyautoissa polttimoiden vaihtaminen itse voi olla vaivalloista tai jopa mahdotonta. Lisäksi xenon-polttimoita vaihdettaessa on pieni sähköiskujen vaara, sillä niissä käytetään hyvin korkeita jännitteitä. Alanko suositteleekin vaihdattamaan polttimot ammattilaisilla.
”LED-polttimoa ei yleensä voi edes vaihtaa, vaan polttimon rikkoutuminen tarkoittaa koko valaisimen vaihtoa. Väärin kiinnitetty polttimo puolestaan ei anna parasta valaistustehoa tai saattaa esimerkiksi olla vinossa aiheuttaen häikäisyä”, Alanko sanoo.
Valojen suuntaukseen ja puhtauteen hyvä kiinnittää huomiota
Toimivuuden lisäksi on hyvä tarkistaa valojen suuntaus. Jos valot on suunnattu väärin, valaistava osuus on joko turhan pieni tai valot häikäisevät vastaantulijoita. Useimmiten syynä on väärin asennettu polttimo, jota ei ole vaihdon yhteydessä saatu täysin oikeaan asentoon.
”Suuntaus on hyvä tarkistaa polttimoiden vaihdon jälkeen, erityisesti jos esimerkiksi tavallisten xenon-polttimoiden tilalle vaihdetaan tehokkaammat +50 % tai vastaavat polttimot”, Alanko korostaa.
Ajovalojen puhtauteen pitää myös kiinnittää huomiota. Autojen pesusuuttimet eivät välttämättä puhdista valoja tehokkaasti, ja likaisten ajovalojen valaistusteho on huono.
Vaurioitunut tuulilasi kannattaa laittaa heti kuntoon
Vianorilla tehtyjen huomioiden ja liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tutkimusten mukaan vain noin puolet suomalaisten autojen tuulilaseista on kunnossa. Erityisesti kiveniskemät laseissa ovat yleisiä. Kiveniskemien lisäksi tuulilaseissa on halkeamia ja kulumaa, joka aiheutuu esimerkiksi huonokuntoisista pyyhkijänsulista.
– Jos lasiin tulee kiveniskemä, se kannattaa heti peittää esimerkiksi teipillä ja sen jälkeen korjauttaa välittömästi. Korjaus kestää noin puoli tuntia, ja autolla ajoa voi jatkaa heti korjauksen valmistuttua, Alanko kertoo.
Vaikka kiveniskemä tai halkeama lasissa ei olisi suoraan kuljettajan näkökentän kohdalla, on lasi silti syytä laittaa kuntoon. Tuulilasi on osa auton korirakennetta, ja lasin vauriot heikentävät sitä.
– Jos tuulilasi vaihdetaan, on samalla hyvä tarkastaa pyyhkijänsulkien kunto, jotta kuluneet sulat eivät kuluta uutta lasia. Myös tuulilasin sisäpuoli on hyvä huomioida. Lasien sisäpinnat kannattaa puhdistaa asiamukaisilla aineilla säännöllisesti, jotta näkyvyys pysyy hyvänä, Alanko toteaa.
Myös raitisilmasuodatin on hyvä tarkistaa syksyn kynnyksellä, sillä se kerää kesällä reilusti pölyä. Vaihto ennen kosteita kelejä on suositeltavaa lasien huurtumisen estämiseksi. Likainen ja kostea raitisilmasuodatin voi aiheuttaa myös epämiellyttävää tuoksua autoon sisälle.
Huonokuntoisilla renkailla vesiliirron riski kasvaa
Renkaiden riittävä urasyvyys vaikuttaa erityisesti märällä kelillä ajoturvallisuuteen. Jos urasyvyyttä on liian vähän, auto joutuu helpommin vesiliirtoon. Huonokuntoisilla renkailla myös jarrutusmatkat venyvät pidemmiksi kuin hyväkuntoisilla renkailla ajettaessa. Mitä vähemmän renkaassa on urasyvyyttä jäljellä, sitä matalammassa nopeudessa renkaan pito tiestä katoaa.
– Nyt kannattaa vilkaista auton alle, ovatko renkaat vielä kunnossa. Liian kuluneilla kesärenkailla ajettaessa autoa on vaikea hallita märällä tiellä, mutta renkaat kannattaa oman ja muiden turvallisuuden takia vaihtaa jo ennen kuin ne ovat niin kuluneet, Alanko vinkkaa.
Lain mukaan kesärenkaiden urasyvyyden on oltava vähintään 1,6 millimetriä, mutta käytännössä renkaan märkäpito heikkenee ja jarrutusmatka pidentyy merkittävästi jo silloin, kun urasyvyyttä on alle 4 millimetriä.
– Moni ei tiedä, milloin renkaat ovat vaihtokunnossa. Vianorissa renkaiden urasyvyys mitataan digitaalisesti osana palveluitamme, ja renkaiden kunnosta saa selkeän sähköisen raportin, joka kertoo, ovatko renkaat turvalliset vai onko aika vaihtaa uusiin. Renkaat voi myös käydä muuten vain mittauttamassa meillä veloituksetta, vaikka ei olisikaan muita palvelutarpeita, Alanko muistuttaa.
Lisätiedot:
Vianor Holding Oy
Autonhuollon päällikkö Pekka Alanko, puh. 040 821 4800
[email protected]