Kun aurinko alkaa taas paistaa pimeimpien talvikuukausien jälkeen, tuulilasin vauriot korostuvat ja haittaavat näkemistä. Tuulilasin ja pyyhkijänsulkien kunnon tarkistaminen on helppo tapa lisätä omaa ja muiden liikenneturvallisuutta aurinkoisilla keleillä. Viat tuulilasissa vaikuttavat paitsi näkyvyyteen, myös auton korirakenteen tukevuuteen ja erilaisten lasiin integroitujen tunnistimien toimivuuteen.
Tuulilasin kuluneisuuden ja vaurioiden aiheuttamat vaikutukset näkemiseen korostuvat aurinkoisina päivinä, kun ilmassa on pölyä ja aurinko paistaa vielä suhteellisen matalalta. Talvella lasissa on monesti lunta, kuraa, suolaa tai huurretta, mikä jo itsessään haittaa näkyvyyttä, ja matalalta paistava aurinko aiheuttaa erityisesti naarmuiseen tuulilasiin heijastuksia ja häikäisyä.
– Meillä Vianorilla tehtyjen huomioiden ja esimerkiksi liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tutkimusten mukaan vain noin puolet suomalaisten autojen tuulilaseista on kunnossa. Erityisesti kiveniskemät laseissa ovat yleisiä, varsinkin talvella, kertoo rengas- ja autonhuoltoketju Vianorin autonhuollon päällikkö Pekka Alanko.
Kiveniskemien lisäksi tuulilaseissa on halkeamia ja kulumaa, joka aiheutuu esimerkiksi huonokuntoisista pyyhkijänsulista.
Enintään kahden euron kolikon kokoisen kiveniskemän voi yleensä korjata
Kiveniskemä tuulilasissa ei automaattisesti tarkoita, että lasi pitäisi vaihtaa. Noin kahden euron kolikon kokoinen kiveniskemä voidaan vielä yleensä korjata, mikäli se ei ole aivan tuulilasin reunassa.
– Jos lasiin tulee kiveniskemä, se kannattaa heti peittää esimerkiksi teipillä ja sen jälkeen korjauttaa välittömästi. Korjaus kestää noin puoli tuntia, ja autolla ajoa voi jatkaa heti korjauksen valmistuttua, Pekka Alanko kertoo.
Mikäli autossa on tuulilasivakuutus, yleensä korjauksesta ei peritä omavastuuta. Jotkut korjaamot myös hoitavat vakuutusyhtiön kanssa asioinnin niin, että asiakkaan ei tarvitse tehdä vahinkoilmoitusta.
Halkeama voi johtaa hylkäykseen katsastuksessa
Iso kiveniskemä tai halkeama näkökentässä on turvallisuusriski. Auton katsastuksessa niistä tulee korjauskehotus, ja kuljettajan näkökentässä oleva halkeama voi johtaa hylkäykseen. Halkeamia ei yleensä korjata, vaan lasi tulee vaihtaa.
Vaikka kiveniskemä tai halkeama lasissa ei olisi suoraan kuljettajan näkökentän kohdalla, on lasi silti syytä laittaa kuntoon. Tuulilasi on osa auton korirakennetta, ja lasin vauriot heikentävät sitä.
Tuulilasiin on myös usein asennettu kuljettajaa avustavien järjestelmien tunnistimia, kuten kameroita, ja naarmut, kiveniskemät ja halkeamat saattavat vaikuttaa niiden toimintaan. Mikäli tuulilasiin on asennettu tällaisia tunnistimia, tulee järjestelmä kalibroida tuulilasin vaihdon jälkeen.
– Jos tuulilasi vaihdetaan, on samalla hyvä tarkastaa pyyhkijänsulkien kunto, jotta kuluneet sulat eivät kuluta uutta lasia. Myös tuulilasin sisäpuoli on hyvä huomioida. Lasien sisäpinnat kannattaa puhdistaa asiamukaisilla aineilla säännöllisesti, jotta näkyvyys pysyy hyvänä, Alanko muistuttaa.