Vaikka takatalvi iski hetkellisesti Suomeen, on kesärengassesonki käynnistynyt jo osassa maata. Vaihdon yhteydessä on syytä tarkistaa renkaiden ilmanpaineet, monestakin syystä. Paineet vaikuttavat ajamisen turvallisuuteen, renkaiden elinikään ja polttoaineen kulutukseen.
1. Ajaminen helpottuu ja turvallisuus paranee
Rengaspaineet vaikuttavat olennaisesti auton ajo-ominaisuuksiin ja sen myötä turvallisuuteen. Jos renkaat ovat keskenään eri tai vajaapaineiset, auto ohjautuu hitaasti ja ajettavuus on ääritilanteissa yllätyksellistä.
– Rengaspaineiden merkitys korostuu etenkin ääritilanteissa, joissa autoa pyritään ohjaamaan nopeasti esimerkiksi kaistaa vaihtaessa tai eläintä väistäessä. Sadekelillä puolestaan jarrutusmatkat voivat pidentyä ja vesiliirron vastustuskyly heikkenee, mikäli ajetaan liian vajailla paineilla, kertoo Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.
Auton epävakaa ajettavuus korostuu kuorman kasvaessa. Kun kyydissä on iso kuorma, peräkärry tai asuntovaunu, rengaspaineita kannattaa nostaa hieman normaalia painetasoa korkeammalle.
2. Renkaiden käyttöikä pitenee
Rengaspaine vaikuttaa myös renkaan käyttöikään. Liian alhainen paine kuluttaa rengasta tavallista nopeammin ja altistaa herkemmin vaurioille.
– Kun ilmanpaine on liian matala, rengas lämpiää liikaa ja kuluu nopeammin. Renkaan lämmitessä myös sen rakenne lämpiää, mikä edistää rakennevaurioita ja rengasrikkoja.
Liian alhaisilla rengaspaineilla ajettaessa rengas on löysempi, ja renkaan pinnan ja vanteen välinen etäisyys pienenee. Tällöin rengas iskeytyy helpommin vannetta vasten ja voi rikkoutua esimerkiksi jyrkkään asfalttireunaan ajettaessa. Keväisin kelirikkoiset ja kuoppaiset tiet lisäävät renkaaseen kohdistuvien iskujen mahdollisuutta.
– Ihannetilanteessa asia laitetaan kuntoon jo ennen renkaiden asennusta. Vajaapaineinen rengas voi pahimmillaan rikkoutua jo ennen kuin päästään huoltoasemalle ilmanpaineen tarkistukseen, Morri varoittaa.
3. Polttoaineen kulutus ja hiilidioksidipäästöt vähenevät
Rengaspaineella on suora yhteys auton polttoaineen kulutukseen ja hiilidioksidipäästöihin. Liian pieni rengaspaine lisää renkaan vierintävastusta, mikä johtaa turhaan polttoaineen kulutukseen.
– Monet autovalmistajat ovat ilmoittaneet 1–3 hengen kuorman ja täyden kuorman paineiden lisäksi myös niin sanotut ekopaineet. Nämä ekopaineet ovat hyvin lähellä maksimikuorman paineita ja niitä käyttämällä vierintävastus ja hiilidioksidipäästöt ovat mahdollisimman pienet, Morri vinkkaa.
Ilma suotaa renkaasta hiljalleen ja vajaita rengaspaineita ei normaaliajossa huomaa. Tämän vuoksi paineet on syytä tarkistaa myös renkaiden vaihdon jälkeen kolmen viikon välein tai ainakin ennen pitkää kesälomamatkaa. Lämpimälläkään kesäsäällä paineita ei kuitenkaan tarvitse laskea, sillä lievä ylipaine ei ole renkaalle vaarallista.
Vinkit kesärenkaiden vaihtoon
- Tarkista renkaiden kunto. Valmiiksi kuluneilla kesärenkailla ei kannata lähteä liikenteeseen, sillä asfaltti on talven jäljiltä karkeaa ja kuluttaa renkaita nopeammin.
- Vaihda rengas uuteen, vaikka kulutuspintaa olisi jäljellä, mikäli rengas on ollut käytössä jo yli 6 vuotta.
- Käytä samanmerkkisiä ja -tyyppisiä renkaita etu- ja taka-akselilla.
- Vaihda vanhaan autoon renkaanvaihdon yhteydessä myös venttiilit. Hyvin usein renkaan paineen alentuminen ajettaessa johtuu ilman suotamisesta vanhan venttiilin juuresta, kun tiivistävä kumi on vanhentuessaan hapertunut.
- Resetoi rengaspainevaroitin, kun rengaspaineet ovat kohdillaan. TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) sensori on vakiovarusteena uusimmissa autoissa.