Laadukas rengas on kestävä sekä tekee ajamisesta miellyttävää ja turvallista. Katumaastureissa tarvitaan renkaita, joissa on vahva rakenne ja kestävät sivupinnat. Ääritilanteessa ison auton renkaiden on reagoitava ohjausliikkeisiin juuri oikein, joten myös rengaspaineiden on oltava kohdallaan.
Korkeissa ja painavissa katumaastureissa tarvitaan niin kesällä kuin talvellakin kunnon renkaat. Tavallisesti katumaasturi- eli SUV-renkaissa käytetään erilaista kumiseosta ja vahvempia materiaaleja kuin henkilöautonrenkaissa.
– Katumaastureiden koko ja renkaiden korkea sivuprofiili tuovat renkaiden suunnitteluun haasteita. On tärkeää, että auton ohjaustuntuma ja renkaiden käytös ääritilanteissa ovat mahdollisimman hyvät, kertoo Nokian Renkaiden tuotekehityspäällikkö Jarno Röytiö.
Laadukkaat renkaat erottuvat edukseen kaikenlaisissa ajotilanteissa. Hyvissä olosuhteissa eli kuivalla, suoralla ja asvaltoidulla tiellä premium-renkaat ovat hiljaiset. Märällä tai jäisellä tiellä laadukkaiden ja huonompien renkaiden eron huomaa myös ajotuntumassa. Ääritilanteissa, kuten äkkijarrutuksessa tai hätäväistössä, ero on jo valtava.
– Rengaskehittäjille ja -testaajille ääritilanteet ovat tuttuja, joten he huomaavat helposti eri renkaiden mielettömän suuret erot. Tavallinen autoilija ei kuitenkaan välttämättä ajattele asiaa. Hän saattaa kohdata ääritilanteen vain yhden kerran, mutta se on hetki, jolloin laadukkaalla renkaalla on eniten merkitystä, Röytiö toteaa.
Katumaasturiin korkeampi rengaspaine
Autoilija itse voi vaikuttaa ajamisen turvallisuuteen tarkistamalla renkaiden ilmanpaineet säännöllisesti. Auton ohjekirjasta kannattaa katsoa autonvalmistajan ilmoittamat suosituspaineet. Jos autoilija on tottunut ajamaan henkilöautolla, hän saattaa katumaasturissa jättää rengaspaineet liian matalaksi.
– Katumaastureissa tarvitaan hieman korkeampia rengaspaineita kuin henkilöautoissa, ja se ero on oleellinen. Jos painavalla autolla joudutaan tekemään väistöliike, on tärkeää, että rengas reagoi oikea-aikaisesti, sanoo Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.
– Ajovakauden vuoksi Nokian Renkaat suosittelee aina lisäämään talvirenkaisiin 0,2 baaria enemmän painetta kuin autonvalmistaja suosittelee.
Aramid-kuidulla renkaista kestävät
Rengasalalla tuotekehityksessä otetaan suuria harppauksia jo parissa vuodessa. Kuluttajan kannalta tärkeät seikat – turvallisuus, käsiteltävyys ja taloudellisuus – kehittyvät koko ajan.
– Tahti saattaa kiihtyä entisestään, sillä muun muassa rengasmateriaalit kehittyvät kovaa vauhtia. Jos rengasvalmistaja osaa hyödyntää tämän, tulos näkyy tuotteissa, Jarno Röytiö pohtii.
Nokian Renkailla on kiinnitetty erityistä huomiota SUV-renkaiden kestävyyteen. Yhtiö on kehittänyt ainutlaatuisen Aramid Sidewall -teknologian, jonka ansiosta renkaiden tavallisesti heikoin kohta eli sivupinta saadaan erityisen kestäväksi. Aramid-vahvistettu sivupinta suojaa rengasta poikkeuksellisen hyvin pistoja, iskuja ja viiltoja vastaan. Tällä on merkitystä sekä metsätiellä että kaupunkiajossa.
– SUV-renkaissa on usein korkea rengasprofiili, joten niissä on tavallista enemmän pinta-alaa, johon vaurioita voi tulla. Lisäksi katumaastureilla ajetaan usein rouheammin kuin henkilöautolla. Tilanteissa, joissa henkilöautolla hidastetaan, katumaasturilla ajetaan reippaammin ja iskut ovat kovempia, sanoo Matti Morri.
Fakta: Aramid Sidewall -teknologia
- Renkaiden sivupintojen kumisekoitukseen lisätään aramid-kuitua.
- Käytössä Nokian Renkaiden SUV-renkaissa sekä matkailu- ja pakettiautojen renkaissa.
- Vähentää esimerkiksi jalkakäytävien reunojen tai maanteiden kuoppien aiheuttamia rengasvaurioita.
- Samaa materiaalia hyödynnetään lentokoneteollisuudessa ja sotilaskäytössä.