Rankkasateen täyttämä tie altistaa autoilijan vaaralliselle vesiliirrolle. Syksyn sateisista matkoista voi onneksi tehdä turvallisemmat parilla helpolla toimenpiteellä.
Vesiliirto tekee kuljettajasta matkustajan
Vesiliirto on todellinen uhka sateisilla syksyn keleillä. Kun renkaan pintakuvio ei ehdi poistaa kaikkea vettä renkaan ja tien välistä, alle muodostuu vesipatja. Renkaiden pito häviää ja ohjaustuntuma katoaa, eikä ajoneuvo ole enää kuljettajan hallinnassa.
Jos vesiliirto yllättää, on maltti valttia.
- Jos joudut vesiliirtoon, nosta jalka kaasupolkimelta ja paina kytkin alas. Älä paina jarrua äläkä käännä rattia voimakkaasti. Kun vauhti hiljenee, pito palautuu joskus äkistikin, ja tällöin renkaiden tulisi osoittaa menosuuntaan eikä vastaantulijoiden kaistalle, Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri neuvoo.
Tarkista renkaat ja paineet säännöllisesti
Vesiliirtoon joutumisen riskiä voi onneksi vähentää helposti jo ennen ratin taakse asettumista. Ensimmäinen keino on tarkistaa säännöllisesti renkaiden kulumispinnat ja pitää auton alla aina hyväkuntoisia renkaita. Tämä tulee muistaa varsinkin syksyllä, sillä usein renkaiden urasyvyydet on viimeksi tarkastettu keväällä alle laitettaessa. Mitä kuluneempi rengas on, sitä huonommat ovat sen vedenpoisto-ominaisuudet, sillä mökkitiellä kesän aikana matalaksi kuluneiden urien tilavuus ei enää riitä veden varastointiin syksyn sateilla.
- Kesärenkaiden urasyvyys saa lain mukaan olla vähintään 1,6 milliä, mutta kannattaa muistaa, että jo 4 millissä niiden vesiliirto-ominaisuudet heikkenevät huomattavasti, Morri sanoo.
Tekniikan Maailman (5/2018) tuoreissa testeissä kulunut rengas ajautui vesiliirtoon jo 75 kilometrin tuntivauhdissa. Sen sijaan testin parhaalla uudella renkaalla vesiliirto yllätti vasta yli 88 kilometrin tuntinopeudessa.
Urasyvyyksien lisäksi kannattaa tarkkailla renkaiden ilmanpaineita. Liian matalat ilmanpaineet altistavat vesiliirrolle. Rengaspaineiden tarkistus ja mahdollinen ilman lisääminen ovat tärkeitä, ja ilmaisia, turvatoimenpiteitä, jotka kannattaa tehdä ennen reissuun lähtöä.
Oikea tilannevauhti auttaa auton hallinnassa
Vesiliirtoa voi ehkäistä myös ratin takana. Tärkein keino on säilyttää aina sopiva tilannenopeus. Tien päällä ei kannata sokeasti luottaa tekniikkaan tai tuijottaa vain nopeusrajoitusten ylärajaa. Jos vauhti rankkasateella on liian kova, ei uusikaan rengas voi välttämättä estää vesiliirtoa.
- Tärkein turvatoimenpide, jonka autoilija voi tehdä, on sovittaa vauhti tilanteen ja sään mukaan. Kovalla sateella nopeutta kannatta laskea jopa 15 – 20 km/h, jotta rengaskuvio ehtii pumpata kaiken veden pois renkaan kosketuskohdan ja tienpinnan välistä, Morri muistuttaa.
Sateella tai epävakaisella säällä matkaan kannattaa siis varata aikaa, jotta painetta kaahaamiseen ei synny. Myös turvavälit on syytä säilyttää sadekelillä, sillä edessä olevan vesiliirto tulee yllätyksenä takana ajaville, ja märällä pinnalla puolestaan jarrutusmatka pitenee. Lisäksi kannattaa tarkkailla tienpintaa. Kovassa käytössä olevat maantiet kuluvat ja se näkyy joskus syvinä urina.
- Älä aja urissa, sillä niihin kertyy vettä. Paljon turvallisempaa on ajaa renkaat urien vieressä, Morri sanoo.
Muista nämä sadesäällä:
- Tarkista renkaiden urasyvyys. Suositeltava urasyvyys on vähintään 4 mm.
- Tarkista renkaiden ilmanpaineet. Vajaapaineiset renkaat ohjautuvat hitaammin ja myös kuluttavat enemmän polttoainetta.
- Säädä nopeus sään mukaan. Rankkasateessa vauhtia kannattaa vähentää jopa 15-20 km/h.
- Aja maltilla. Säilytä turvaväli ja oikea tilannenopeus.
- Tarkkaile tien pintaa. Älä aja maantien urissa, sillä vesi kertyy niihin.